W Pyrzowicach wylądował frachtowiec z Chin. Przywiózł towary na e-handel

Na lotnisku w Pyrzowicach wylądował pierwszy szerokokadłubowy frachtowiec z Chin. Władze portu mają nadzieję, że już niebawem takie kursy będą odbywać się kilka razy w tygodniu. Liczą też, że to właśnie Pyrzowice jako bazę dla swojego frachtowca wybierze Lufthansa.

mat. Sky Taxi
Samolot Boeing767

W ubiegłym roku z lotniska w Pyrzowicach odprawiono blisko 36 tys. ton ładunków. To drugi najlepszy wynik w historii portu (rok wcześniej „pękła” bariera 40 tys. ton). Ten rok lotnisko w zakresie obsługi sektora cargo otworzyło bardzo dobrze – w pierwszym kwartale odprawiono ponad 9800 ton ładunków tj. o niemal 8 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego, co było najlepszym kwartalnym wynikiem w historii portu.

Obecnie siatka regularnych połączeń cargo z Pyrzowic obejmuje połączenia do Paryża, Frankfurtu, Kolonii, Lipska i Wiednia. Bardzo możliwe, że już od października lotniska zyska regularne połączenie cargo z Chinami. Pierwszy taki lot już się odbył – 12 września należący do polskiej firmy Sky Taxi szerokodłubowy samolot Boeing 767 wylądował w Pyrzowicach, pokonując trasę z Urumczi w północno-zachodnich Chinach z międzylądowaniem w Turkmenistanie. Na pokładzie miał 38 ton odzieży oraz artykułów gospodarstwa domowego, które następnie w ramach e-commerce mają znaleźć nabywców w Europie.

Chińskie media donoszą, że od października na trasie z Urumczi do Pyrzowic odbywać się będzie od czterech do nawet sześciu takich lotów tygodniowo. Ma to – zdaniem Chińczyków - usprawnić połączenia do kluczowych lotnisk w Europie i poprawić efektywność transportu towarów.

Przedstawiciele lotniska na razie są ostrożni w komentarzach. Potwierdzają, że taki lot faktycznie miał miejsce, ale co do rozwoju sytuacji w przyszłości zachowują dużą powściągliwość.

W kontekście funkcjonowania sektora cargo w Pyrzowicach połączenia z Chinami nie są jedyną ważną kwestia, jaka powinna wyjaśnić się najbliższej przyszłości. Niemiecka Lufthansa planuje bowiem przebazować na stałe do Polski jeden ze swoich frachtowców, który docelowo ma obsługiwać pięć lub sześć połączeń do Frankfurtu tygodniowo, w każdym rejsie zabierając 25 ton ładunku.

Skąd konkretnie miałby latać? Jak podał branżowy portal wnp.pl w grę wchodzą dwie lokalizacje: Warszawa lub właśnie Pyrzowice. Atutem tego drugiego portu – jak wskazywał w rozmowie z wnp.pl Wojciech Ryglewicz, dyrektor Lufthansy Cargo w Europie Środkowo-Wschodniej – jest m.in. brak ograniczeń dotyczących wykonywania lotów (w Warszawie jest zakaz nocnych lotów) i przemysłowy charakter regionu, co nie jest bez znaczenia dla klientów.

Terminal główny wizualizacja

Może Cię zainteresować:

Inwestycje w Pyrzowicach: nowy terminal, hangar, węzeł przeładunkowy, zaplecze... Sprawdzamy, na jakim etapie są prace

Autor: Grzegorz Lisiecki

31/07/2024

CargoJet latał z Pyrzowic do Ameryki Północnej

Może Cię zainteresować:

Z CPK w tle: nowa linia lotnicza obsłuży ruch cargo w Pyrzowicach? „Katowickie lotnisko jest w tym przypadku naturalnym i jedynym dobrym wyborem”

Autor: Grzegorz Lisiecki

13/07/2024

Katowice Airport

Może Cię zainteresować:

Mało znany fakt: lotnisko w Pyrzowicach daje pracę tylu ludziom, co duża fabryka. I szuka specjalistów

Autor: Michał Wroński

07/06/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon