Ostatnie dwa lata dla tyskiego zakładu, ale także dla całego polskiego sektora przemysłu motoryzacyjnego, nie były łatwe. Branża zmagała się z przestojami, a także z brakiem dostępności komponentów do produkcji samochodów. – W 2020 roku problemem była przede wszystkim kwestia przestojów w pierwszym półroczu wynikających z pandemii – mówi Rafał Grzanecki, rzecznik prasowy FCA Poland SA. – Z kolei w 2021 roku największy problem stanowił ograniczony dostęp do półprzewodników – wyjaśnia.
Modernizacja
i rozbudowa tyskiej fabryki
Mimo
to, pod koniec 2020 roku, ogłoszono nowe, strategiczne inwestycje w
tyskiej fabryce zapowiadając produkcję nowych modeli samochodów
marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo. – Nowe modele to zaawansowane
technologicznie konstrukcje bazujące na nowej koncepcji mobilności,
które będą produkowane z wykorzystaniem najbardziej zaawansowanych
systemów napędowych, w tym w pełni elektrycznych – poinformował
koncern. Zakład w Tychach zaczęto przystosowywać do nowych zadań
– zmodernizowano go i rozbudowano. W tym czasie fabryka wprowadzała
na rynek kolejne samochody – w 2021 roku z linii montażowych
tyskiego zakładu FCA Poland zjechało 169 215 samochodów marek
Fiat, Abarth oraz Lancia. Jak informuje koncern, w tej liczbie
znalazło się 110 796 Fiatów 500, 16 246 sztuk Abartha 596/695 oraz
42 173 egzemplarzy Lancii Ypsilon.
Warto
także przypomnieć, że w marcu 2021 roku Fiat 500 pobił rekord
tyskiej fabryki Stellantis w całkowitej liczbie wyprodukowanych
samochodów jednego modelu – z linii zjechała dwuipółmilionowa
„pięćsetka”. Jubileuszowym modelem był samochód w wersji
Dolcevita (zamówiony z rynku francuskiego) z silnikiem hybrydowym.
Warto dodać, że przy okazji takich „kamieni milowych” w tyskiej
fabryce stosowną „oprawę” otrzymuje nie tylko egzemplarz
jubileuszowy, ale również poprzedzający go pojazd i kolejny. Stąd
wiadomo, że Fiat 500 numer 2 499 999 trafił do klienta z Polski i
była to wersja Sport, natomiast numer 2 500 001 to sportowa wersja
Abarth 595 Monster Energy Yamaha, która z kolei trafiła na rynek
włoski.
Dodajmy, że wcześniejsze rekordy tyskiego należały do Fiata Pandy drugiej generacji (2,168 mln sztuk) i Fiata 126p (2,166 mln).
Na wspólnej platformie
Rok
2022 będzie bardzo ważny dla fabryki w Tychach. Uruchomiona
zostanie produkcja nowego modelu Jeepa. Ma być to nieco mniejszy od
Renegade’a i niżej pozycjonowany model, który jednak należeć
będzie – tak jak Renegade – do segmentu B-SUV. Prawdopodobnie
jednak nie będzie to hybryda typu plug-in, tak jak było to w
przypadku wspomnianego Renegade’a. – Przewidujemy, że będą
dwie wersje: elektryczna i miękka hybryda – wyjaśnia Rafał
Grzanecki. Jak dodaje, produkcja nowego modelu Jeepa ma w Tychach
rozpocząć się pod koniec roku, choć na razie firma nie podaje
dokładnej daty.
Zgodnie
z informacjami, które przekazała spółka w grudniu 2020, podczas
ogłaszania inwestycji, można zakładać z dużym
prawdopodobieństwem, kiedy do produkcji w tyskim zakładzie wchodzić
będą kolejne modele nowych samochodów. – W 2023 roku uruchomiona
ma zostać produkcja nowego modelu Fiata, natomiast w 2024 roku –
Alfa Romeo. Odstępy w rozpoczęciu produkcji kolejnych samochodów
to zatem kwestia kilkunastu miesięcy – mówi rzecznik prasowy FCA
Poland SA.
O
nowych samochodach, które wyjeżdżać będą z tyskiej fabryki
wiadomo na razie niewiele – czy w przypadku Fiata i Aly Romeo będą
to crossovery? Mówi się o tym, że wszystkie trzy pojazdy powstaną
na modułowej platformie CMP (Common Modular Platform) dawnej Grupy
PSA (przypomnijmy: po połączeniu PSA z FCA powstał
francusko-włosko-amerykański koncern motoryzacyjny Stellantis).
Wersja eCMP tej platformy przystosowana jest do produkcji
elektrycznych pojazdów między innymi segmentu B czy B-SUV. Od końca
2022 roku Stellantis ma wykorzystywać drugą generację eCMP już w
całej gamie pojazdów.
Silniki
z Bielska-Białej trafiają do Tychów
Dodajmy,
że do koncernu Stellantis należy też zakład FCA Powertrain Poland
w Bielsku-Białej, w którym produkowane są silniki. W 2021 roku w
Bielsku-Białej wyprodukowano w sumie 302 740 silników, w tym 76 632
silniki SDE (Turbo Diesel Multijet 1.3), 19 680 dwucylindrowych,
benzynowych TwinAir 0.9 (TA) oraz 206 428 silników benzynowych z
rodziny GSE (Global Small Engine) wraz z najnowszą, 3-cylindrową,
hybrydową jednostką N3, której produkcja rozpoczęła się w 2021
roku. Z Bielska-Białej nowe silniki N3 trafiają właśnie do Tychów
– na linię montażu modeli Fiat 500 i Lancii Ypsilon, a także do
zakładu w Pomigliano d’Arco we Włoszech, gdzie jest produkowany
Fiat Panda.