Ważne pytania i odpowiedzi dotyczące zamknięcia wiaduktu nad ul. Mikołowską w Katowicach od 7 października 2024
Czy
będzie można jeździć samochodem ulicą Mikołowską?
Częściowo
tak, ruch (jadąc od góry ul. Mikołowskiej) będzie możliwy do
wysokości skrzyżowania z ulicą Andrzeja.
Którędy
da się przejechać samochodem z południowej na północną stronę
śródmieścia?
Ulicą
św. Jana (obok kinoteatru „Rialto”), ul. Francuską i ul. Damrota. Kierowcy
muszą wziąć poprawkę na fakt, że na ulicy
Andrzeja - na
odcinku od skrzyżowania z ul.
Kościuszki
do skrzyżowania z ul.
Batorego
- nastąpi zmiana ruchu jednokierunkowego w stronę ul.
Kościuszki. Z kolei na
pobliskiej ul. Batorego zostanie
wprowadzony ruch jednokierunkowy do ul. Andrzeja.
Wybierający się do wschodniej części śródmieścia mogą
próbować „szerokiego obejścia” poprzez drogę ekspresową S86
i potem DK 79, natomiast jadący do zachodniej części śródmieścia
mogą próbować takiego manewru poprzez ul. Bocheńskiego w Załężu.
Czy
pod wiaduktem nad ul. Mikołowską w trakcie prowadzonych prac będzie
można przejść pieszo?
Kolejarze deklarują, że ruch pieszy pod wiaduktem „będzie utrzymany tak długo, jak pozwoli na to harmonogram robót”. Czyli jak długo? Nie wiadomo. Z policyjnej informacji, że przejście dla pieszych ma funkcjonować przez 30 dni. Później pesi chcąc przedostać się na drugą stronę torów będą musieli przejść przez dworzec PKP. W kolejnych etapach prac mają zostać wyznaczone „korytarz” dla pieszych (w zależności od konkretnego etapu prac będą się one znajdować po wschodniej lub po zachodniej stronie ulicy).
Którędy
pojadą autobusy, które dotychczas przejeżdżały pod wiaduktem na
ul. Mikołowskiej?
To
zależy które. Niektóre skręcą w ul. Kopernika, by następnie przez plac Miarki i ul. św. Jana
przejechać do północnej części śródmieścia (tak pojadą
linie M10, M12, 9, 10, 11, 12, 115, 177, 193, 296, 297, 657, 130N,
297N, 657N, 905N). Niektóre również skręcą
w ul. Kopernika, po czym objadą dookoła plac Miarki, stamtąd
skierują się na plac Oddziałów Młodzieży Powstańczej i
skończą bieg bądź na przystanku Katowice Dworzec (linia 46), bądź
na ul. M. Skłodowskiej-Curie (linie 37, 48, 632, 672). Z kolei linie
51 i 900 po wykonaniu opisanej powyżej pętli wrócą na ul.
Kopernika i dalej na Mikołowską. Na
przystanku Andrzeja Dworzec zaczynać i kończyć bieg będą linie:
120, 130, 689 i 880. Linia
nr 45 zostanie skrócona do centrum przesiadkowego w Brynowie.
Czy będą
funkcjonować przystanki autobusowe na ulicy
Mikołowskiej?
Tak. Normalnie funkcjonować będą
przystanki komunikacji miejskiej: AWF, Mikołowska i Mikołowska Sąd.
Czy
w związku z przebudową wiaduktu na Mikołowskiej zmieni się
funkcjonowanie dworca autobusowego w podziemiach dworca PKP?
Tak,
niektóre autobusy odjadą z innych stanowisk niż do tej pory. Zachęcamy
do zapoznania się z umieszczonym poniżej planem.
Jak
długo to wszystko potrwa?
Przedstawiciele
PKP PLK szacują, że przebudowa wiaduktu nad ul. Mikołowską może
zająć dwa lata. My ze swej strony radzimy potraktować ten
prognostyk z ograniczonym zaufaniem. Historia kolejowych inwestycji,
także w regionie, składania do ostrożności.
I
co potem?
Po
zakończeniu prac na ul. Mikołowskiej zostanie zamknięty dla ruchu
m.in. przejazd pod wiaduktem na ul. św. Jana. Miasto nie zgodziło
się na jednoczesne prowadzenie robót na obu tych kluczowych dla
ruchu w śródmieściu obiektach, więc kolejarze muszą najpierw
uporać się z wiaduktem na Mikołowskiej.