4 listopada (tj. poniedziałek) rozpoczniemy przebudowę wiaduktu kolejowego nad ul. Załęską.
W związku z planowanymi robotami obiekt zostanie wyłączony z ruchu drogowego oraz pieszego. Ruch pieszy zostanie przywrócony po ok. 50 dniach od momentu rozpoczęcia prac, po demontażu istniejącego obiektu. Najbliższy przejezdny wiadukt znajduje się na ul. Ligockiej. Dojechać i dojść do niego będzie można ul. Zgody lub ul. Wincentego Pola i ul. Dziewięciu z Wujka. W jego miejscu powstanie nowa konstrukcja. Obiekt będzie wyższy.
Przebudowa
katowickiego węzła kolejowego da nowe możliwości kolei w
aglomeracji, ale też – co równie ważne – przyczyni się do
usprawnienia przewozów towarowych.
Przez wiadukt przy ul. Załęskiej przebiega linia 171 od Dąbrowy Górniczej w stronę Rudy Kochłowice i Gliwic, wykorzystywana głównie w ruchu towarowym. W ramach odrębnego zadania tory i sieć trakcyjna na odcinku tej linii kolejowej, od Muchowca do wiaduktu przy ul. Przodowników, zostaną wymienione na nowe, dzięki czemu pociągi będą mogły osiągać dwukrotnie wyższą prędkość, do 100 km/h. Linia umożliwia połączenie Sosnowca, Dąbrowy Górniczej czy Jaworzna Szczakowej z Rudą Śląską, Zabrzem i dalej Gliwicami, bez konieczności wjazdu do stacji Katowice. Po zakończeniu prac, od września 2025 r., będzie także wykorzystywana jako dodatkowy objazd dla pociągów w związku z przebudową katowickiego węzła kolejowego.
W bliskim
sąsiedztwie wiaduktu nad ul. Załęską znajduje się wiadukt
kolejowy nad ul. Przodowników, którego przebudowę rozpoczęliśmy
21 października. Na czas prowadzonych prac obiekt został zamknięty
dla ruchu drogowego. W ramach inwestycji istniejący wiadukt zostanie
całkowicie rozebrany, a w jego miejscu powstanie nowa konstrukcja.
Zlikwidujemy istniejące filary, co pozwoli na położenie
dodatkowego toru pod wiaduktem. Tym samym obecny układ 3-torowy
zmieni się na 4-torowy, co zwiększy przepustowość trasy. Z kolei
na wiadukcie, aby ograniczyć hałas przejeżdżających pociągów,
zamontujemy maty wygłuszające.
Postęp
prac na czterech wiaduktach
Wśród
przebudowywanych już obiektów inżynieryjnych na szlaku Katowice
Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice znajduje się jeden
wiadukt drogowy – nad ul. Bagienną. To obiekt, na którym
rozpoczęliśmy prace (9 września). Obecnie postępuje wbijanie
ścianek szczelnych oraz przebudowa instalacji podziemnych. Rozebrany
już został także fragment pierwszej części wiaduktu.
25 września ruszyła przebudowa wiaduktu kolejowego – nad ul. Graniczną. W pierwszej kolejności frezowaliśmy nawierzchnię drogową oraz demontowaliśmy chodniki. Zdemontowaliśmy już także tor na obiekcie. Plan na najbliższy czas zakłada m.in. rozbiórkę podpór istniejącego wiaduktu oraz przebudowę kolizji kablowych. Od 30 września prowadzimy prace na wiadukcie kolejowym nad ul. Kłodnicką. Po zaledwie 9 dniach umożliwiliśmy ponowne przemieszczanie się pieszym. Tak będzie do momentu rozpoczęcia demontażu obiektu – na czas prowadzenia prac rozbiórkowych przejście dla pieszych będzie nieczynne. W tym czasie będzie można korzystać z przejścia dostępnego na wiadukcie przy ul. Ligockiej. 7 października rozpoczęliśmy przebudowę jednego z ważniejszych obiektów inżynieryjnych w stolicy województwa śląskiego – wiaduktu kolejowego nad ul. Mikołowską. W pierwszej fazie robót, z myślą o mieszkańcach, przejście pod obiektem jest możliwe. W tym czasie prowadzone są prace na obiekcie – demontujemy tory oraz sieć trakcyjną. Wykonujemy także tymczasowe podparcia dla demontażu ustroju nośnego. W momencie rozpoczęcia prac związanych z rozbiórką przęsła obiektu, przejście pod nim będzie niemożliwe, a piesi będą mogli korzystać m.in. z przejścia podziemnego na stacji Katowice. Objazdy dla kierujących samochodami wyznaczone zostały pod wiaduktami nad ul. Św. Jana oraz Francuską.
Przebudowa
wiaduktów to część wielkiej i ważnej inwestycji kolejowej
prowadzonej na linii kolejowej Katowice Szopienice Południowe –
Katowice Piotrowice. Jej efektem będzie wyższy poziom
bezpieczeństwa, nowe przystanki i większe możliwości prowadzenia
ruchu kolejowego. Prace realizowane są zgodnie z harmonogramem. Do
ich wykonania użyty jest specjalistyczny sprzęt, który zapewnia
bezpieczeństwo prowadzonych robót. Każdej doby w rejonie wiaduktów
na budowie pracuje kilkadziesiąt osób z profesjonalnej firmy,
specjalizującej się w budowie mostów i wiaduktów. Zakres prac w
początkowej fazie obejmuje roboty związane z demontażem sieci
trakcyjnej i torów na wiaduktach. Ze względu na prowadzenie prac
przy utrzymanym ruchu kolejowym, wykonawca nie może burzyć obiektów
metodą tradycyjną, a prace muszą być prowadzone w ścisłym
reżimie technologicznym, który zapewnia bezpieczeństwo pasażerów
oraz pracowników. Konieczność zachowania dodatkowych norm
bezpieczeństwa sprawia, że prace realizowane są w dłuższym
harmonogramie niż byłoby to możliwe przy wstrzymanym ruchu
pociągów. Zwracamy uwagę, że wykonawca może prowadzić prace
głównie w nocy, wykorzystując wynikające z rozkładu jazdy
przerwy w prowadzeniu ruchu pociągów, aby nie wstrzymywać ruchu w
ciągu dnia.
Prace od
Będzina po Zebrzydowice – co słychać na budowie?
Równolegle prowadzone są prace na pozostałych odcinkach modernizowanej linii kolejowej E 65. Szczególnie intensywne roboty prowadzone są na szlaku Będzin – Katowice Szopienice Południowe. Na końcowym fragmencie tego odcinka nową konstrukcję oraz przyczółki zyskał już przebudowywany wiadukt kolejowy linii towarowej 654, 657, znajdujący się nieopodal ul. Wiosny Ludów w Katowicach. Na stacji Będzin układana już jest dodatkowa para torów, która poprowadzona zostanie aż do Katowic Piotrowic. Dzięki temu w regionie oddzielony zostanie ruch aglomeracyjny od dalekobieżnego. Duże zmiany zachodzą w Sosnowcu. Powstaje tu jeden z pięciu nowych przystanków – Sosnowiec Środula. Niemal gotowa jest nawierzchnia pierwszego peronu, widać także powstające przejście podziemne. Na stacji Sosnowiec Główny przygotowaliśmy już teren pod budowę nowego, dodatkowego peronu nr 3. Na ul. Nowopogońskiej postępuje przebudowa wiaduktu kolejowego.
Z
pierwszych efektów realizowanej inwestycji korzystają już podróżni
na przystankach kolejowych Goczałkowice oraz Piasek (szlak Tychy –
most Wisła). W obu lokalizacjach oddane do użytku zostały pierwsze
nowe perony. Są wyższe, co ułatwia podróżnym wsiadanie i
wysiadanie z pociągów. Zamontowaliśmy na nich nowe wiaty, ławki,
czytelną informację pasażerską, nagłośnienie oraz oświetlenie.
Na antypoślizgowych nawierzchniach zamontowaliśmy ścieżki
naprowadzające dla osób niewidomych oraz niedowidzących. Wkrótce
zakończy się przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych w Pszczynie
na ul. Bieruńskiej, w Goczałkowicach na ul. Szkolnej oraz w Piasku
na ul. Dworcowej.
1 września rozpoczęły się prace związane z budową kluczowego obiektu inżynieryjnego na szlaku Zabrzeg – Zebrzydowice, ponad 600-metrowego mostu kolejowego w Zebrzydowicach. Obiekt umożliwi korektę przebiegu linii kolejowej. W efekcie pociągi będą sprawniej kursować w kierunku granicy z Czechami oraz z Zebrzydowic do Zabrzegu i dalej – do Goczałkowic, Tychów czy Katowic. Przygotowany został teren do realizacji zadania, a w listopadzie rozpocznie się palowanie pod podpory nowego obiektu. Mieszkańcy Zebrzydowic od 26 października korzystają już z dwóch nowych peronów tymczasowych. Dzięki oddaniu ich do użytku, wykonawca mógł rozpocząć demontaż starych peronów oraz całej infrastruktury kolejowej. W następnym etapie rozpocznie się m.in. montaż nowych torów, sieci trakcyjnej oraz budowa nowych peronów.
Prace na
odcinkach Będzin – Katowice, Tychy – most Wisła oraz Zabrzeg –
Zebrzydowice realizujemy w ramach jednej z największych inwestycji
kolejowych w historii województwa śląskiego. Projekt wart 7 mld
złotych jest dofinansowany przez Unię Europejską w ramach
instrumentu CEF „Łącząc Europę”.
Wyłączną odpowiedzialność za treść publikacji ponosi jej autor. Unia Europejska nie odpowiada za ewentualne wykorzystanie informacji zawartych w takiej publikacji.