Z Katowic do Bohumina, a z Bohumina do Pragi
Rok temu Koleje Śląskie wznowiły połączenia z Katowic do czeskiego Bohumina. Przez pierwsze kilka miesięcy funkcjonowały one z przesiadką w Chałupkach, od grudnia można już mówić o prawdziwie bezpośredniej relacji. Zabiegający o taki ruch miłośnicy kolei często podkreślali, że sensem tego połączenia jest nie tyle samo dotarcie do samego Bohumina, co możliwość kontynuowania podróży przez tamtejszy węzeł kolejowy. Bo miasto to stanowi świetny hub przesiadkowy dla osób wybierających się koleją do Czech, Austrii, Niemiec, Słowacji, Węgier czy nawet na Bałkany.
Poważnie traktują Bohumin też przewoźnicy. To właśnie tam České Dráhy skierowały swój najnowszy i najnowocześniejszy nabytek w kategorii pociągów dalekobieżnych tj. skład złożony z wagonów ComfortJet.
Przypominamy, że PKP też zamówiło nowoczesne pociągi: Kosmiczne nowe pociągi PKP Intercity będą jeździć też przez Katowice. Ale trochę na nie poczekamy
Pojazd rozpoczął obsługę połączenia Praga – Bohumin – Praga. Na razie jeszcze pilotażowo w tymczasowym składzie ośmiowagonowym, bez wagonu sterowniczego i wagonu restauracyjnego, choć nie oznacza to, że podróżni są pozbawieni możliwości zakupu poczęstunku w pociągu. Do składu dołączony został wagon restauracyjny o klasycznej konstrukcji z istniejącego taboru.
Kino dla dzieci, miejsca dla rowerów, cisza i… działające komórki
W składzie nowych pociągów znajduje się wagon wielofunkcyjny (z kinem dla dzieci i miejscami dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich) oraz wagon z przedziałem do przewozu 12 rowerów wraz z gniazdami do ładowania akumulatorów rowerów elektrycznych (docelowo zestawienie ma również uzupełniać nowoczesny wagon z przedziałem restauracyjnym).
Zastosowane przy produkcji technologie mają chronić pasażerów przed hałasem i skokami ciśnienia podczas przejazdu przez tunele lub napotykania pociągów jadących w przeciwnym kierunku, a zarazem ułatwić przenikanie sygnałów telefonów komórkowych do wnętrza składu przy jednoczesnym zachowaniu właściwości termoizolacyjnych szkła.
Widać, że projektanci wagonów pomyśleli o potrzebach osób niepełnosprawnych - pociąg jest wyposażony w przyciski dotykowe i znaki brajlowskie, a także w gniazdka do ładowania akumulatorów elektrycznych wózków inwalidzkich. Zapewniono także miejsca do przechowywania wózków dziecięcych.
Docelowo pojadą do Berlina, Hamburga, Wiednia, czy Budapesztu
Zamówienie złożone przez czeskiego przewoźnika w konsorcjum spółek Siemens Mobility i Škoda Group obejmuje łącznie 180 wagonów, które pozwolą stworzyć 20 dziewięciowagonowych składów ComfortJet o pojemności 555 miejsc siedzących (z czego 99 w 1 klasie) i rozwijających prędkość maksymalną 230 km na godzinę.
W kolejnych latach České Dráhy będą korzystać z nich na najważniejszych liniach międzynarodowych do Berlina, Hamburga, Wiednia czy Budapesztu. Pod koniec lata pierwsze jednostki ComfortJet powinny zostać rozmieszczone w tymczasowej konfiguracji pociągów Berliner jadących z Czech do Berlina.
- To skład, który České Dráhy będą mogły w przyszłości eksploatować także na odcinkach kolei dużych prędkości, których przygotowanie w naszym kraju postępuje i dzięki temu rozwojowi będziemy doskonalić w przyszłości połączenia kolejowe między naszymi regionami oraz między Republiką Czeską a wszystkimi częściami Europy – zapowiadał w kwietniu 2024 roku Martin Kupka, czeski minister transportu.
Może Cię zainteresować: