– W sezonie wakacyjnym w Katowice Airport można spotkać różne typy statków powietrznych, w barwach różnych linii lotniczych – mówi Piotr Adamczyk, rzecznik pyrzowickiego lotniska. – W tym roku na polskim rynku można zaobserwować dużą ekspansję tureckiego biura podróży Anex. Podmiot ten dysponuje własną linią lotniczą o nazwie Mavi Gök, dodatkowo z Katowice Airport rejsy dla Anexu obsługuje ukraińska linia lotnicza Skyline Express. Zarówno Mavi Gök, jak i Skyline Express wykorzystują samoloty rzadko spotkane na polskich lotniskach regionalnych.
Olbrzymy w Pyrzowicach
Mavi Gok wysyła czasami do Pyrzowic – głównie do obsługi wybranych rejsów do Antalyi – potężnego Boeinga 777-300. To największy dwusilnikowy szerokokadłubowy samolot na świecie. Samolot ma 339 foteli i wyposażony jest w potężne silniki turbowentylatorowe General Electric GE90 – średnica wentylatora takiego silnika ma aż 3,3 metra! Z kolei na początku tegorocznego sezonu czarterowego Mavi Gök wysyłał do Pyrzowic szerokadłubowego Airbusa A330-300 linii lotniczej Anka Air.
Drugą linią obsługującą rejsy dla biura Anex jest ukraiński Skyline Express, który wykorzystuje dwa Boeingi 757-300.
– Są to największe wąskokadłubowe samoloty na świecie. Każda z maszyn ma układ foteli 3-3 i zabiera na pokład aż 275 podróżnych! Skyline Express wraz z początkiem sezonu czarterowego otworzył bazę na katowickim lotnisku, która funkcjonować będzie także w sezonie zimowym – wyjaśnia rzecznik Katowice Airport.
Egzotyczni przewoźnicy
Uwagę fanów lotnictwa przyciągają także samoloty w specjalnych malowaniach. – W tym sezonie w Katowice Airport można spotkać między innymi dwa Boeingi 787 Max 8 Polskich Linii Lotniczych LOT, które noszą niestandardowe barwy. Malowanie pierwszego z nich, czyli samolotu o znakach rejestracyjnych SP-LVL, promuje Klub Przyjaciół Itaki oraz Park Rozrywki Energylandia – wyjaśnia Piotr Adamczyk.
Dodajmy, że w sezonie wakacyjnym z katowickiego lotniska lata wielu przewoźników z takich państw jak Egipt, Tunezja, Grecja, Czarnogóra czy Turcja. Są to między innymi takie linie jak grecki SkyExpress, egipski RedSea Airlines, Air Cairo, czy Nesma Airlines, tunezyjski Nouvleair, czarnogórski Air Montenegro czy też tureckie linie Corendon i Pegasus Airlines.
Czartery specjalne
Z kolei wśród największych przewoźników czarterowych w KTW są polski Enter Air, polski oddział irlandzkiego Ryanaira, czeski Smartwings i, rzecz jasna, PLL LOT. Enter Air lata z Pyrzowic na dwóch typach samolotów – to Boeingi 737-800 oraz Boeingi 737 Max 8. Ryanair używa głównie Boeingów 737-800, ale czasami również Boeingów 737 Max 8 oraz z prawdziwego „białego kruka”, czyli Boeinga 737-700. – W liczącej ponad 500 samolotów flocie tego przewoźnika jest tylko jedna taka sztuka, więc to gratka dla fanów fotografii lotniczej – wyjaśnia rzecznik KTW.
Dodajmy, że czeski Smartwings używa Boeingów 737 Max 8.
Pyrzowickie lotnisko obsługuje nie tylko standardowy ruch czarterowy realizowany na zlecenie biur podróży, ale także czartery specjalne. Podczas tegorocznych wakacji Katowice Airport odwiedził m.in. Airbus A319 Sił Powietrznych Republiki Czeskiej, czy też Dassault Falcon 900LX Royal Air Force.
– Odnotowaliśmy także czartery specjalne z drużynami piłkarskimi, które rywalizowały z Rakowem Częstochowa w eliminacjach do Ligi Mistrzów, m.in. FC Kopenhaga przyleciała do Pyrzowic na pokładzie rzadko spotykanego w ruchu pasażerskim Boeinga 737-400 należącego do duńskiej linii Air Seven – zaznacza Piotr Adamczyk.