Organizowana przez portal Pasazer.com gala plebiscytu CEESAR Awards 2025 odbyła się w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. W wydarzeniu wzięło odział ponad 200 gości z branży lotniczej.
Prawie 60 milionów pasażerów na polskich lotniskach
Jak wyjaśniają organizatorzy, w plebiscycie głosy mogli oddawać pasażerowie, którzy kupili bilet lotniczy na podróż danym przewoźnikiem. W tym roku oddano ponad 20 tysięcy głosów. Pasażerowie oceniali linię lotniczą, z której usług skorzystali w ostatnim roku. Ocen dokonywano w kilku kategoriach. To między innymi cena, komfort na pokładzie, odprawa i boarding, rozrywka pokładowa czy catering, zaś ogólny ranking ustalano na podstawie średniej ocen w poszczególnych kategoriach.
– Pierwsze uroczyste wręczenie nagród w plebiscycie pasażer.com odbyło się przy katowickim lotnisku. Po 20 latach znowu mamy przyjemność gościć to wydarzenie w województwie śląskim. Jednocześnie krajowa branża lotnicza jest w zupełnie innym, lepszym miejscu niż dwie dekady temu – podkreślał podczas gali Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, spółki zarządzającej Katowice Airport. – W 2005 roku z usług polskich lotnisk skorzystało 11,6 mln pasażerów, w tym 1,1 mln w Katowicach. Miniony rok krajowe porty lotnicze zamknęły rekordowym wynikiem prawie 60 mln odprawiony podróżnych, z tego 6,4 mln przypadło na Katowice. To porównanie pokazuje, jak długą drogę przebyły wszystkie firmy działające na polskim rynku komunikacji lotniczej. Przed nami kolejne wyzwania, ruch lotniczy nadal będzie rósł, ponieważ potencjał polskiego rynku ciągle jest ogromny – dodał.
Podróżni oceniali cenę, komfort i jakość obsługi
Jak zatem głosowali pasażerowie? W kategorii linii niskokosztowych nagrodę dla po raz kolejny odebrał węgierski Wizz Air. Z kolei wśród linii tradycyjnych ocenianych pod względem oferty na trasach krótkodystansowych zwyciężył KLM, natomiast PLL LOT został najlepszą linią długodystansową. Za najlepszą linię czarterową, podobnie jak w poprzedniej edycji, uznane zostały linie Enter Air. Dodajmy – zarówno Wizz Air, jak i Enter Air mają swoje bazy do technicznej obsługi samolotów w Pyrzowicach.
W kategorie szczegółowe: najtańsza linia to Wizz Air. „Odprawa i boarding” oraz „personel pokładowy”? Tu najlepsze były Polskie Linie Lotnicze LOT, u których doceniono wysoki poziom obsługi na pokładzie. Z kolei w kategorii „komfort” wygrała niemiecka Lufthansa, którą pasażerowie docenili za wygodę podczas lotu. Nagroda za najlepszy system rozrywki przypadła liniom Qatar Airways, a za catering – Emirates. Te ostatnie linie uznane zostały za najlepsze w klasie biznes. Nagrodę dla menedżera roku odebrał Michała Fijoła, prezes LOT-u, a wydarzeniem roku członkowie kapituły uznali decyzję o kontynuacji projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
LOT odebrał ponadto nagrodę za trasę roku (Warszawa – Rijad), zaś statuetka za najlepszą nową strefę travel retail & dining powędrowała do Lagardere za koncept Bread&Co na wrocławskim lotnisku. – Docenieni zostali przewoźnicy, którzy dbają o jakość swojej floty. Pod uwagę brano nie tylko standard utrzymania samolotów, ale również ich wiek oraz przemyślany design kabin pasażerskich. Warto też zauważyć, że brak polskojęzycznych członków załogi w zagranicznych liniach nie stanowił dla pasażerów istotnej przeszkody – podsumował Paweł Cybulak, redaktor naczelny portalu Pasazer.com, organizatora plebiscytu.