W ciągu kilku najbliższych lat na Śląsku i w Zagłębiu ma powstać nawet 120 km velostrad, czyli szybkich dróg rowerowych. Będzie ona stanowiła główny filar komunikacji rowerowej, do którego dojeżdżać będą wszystkie lokalne drogi rowerowe. Dziś (20 maja) władze miast i GZM podpisały porozumienie w tej sprawie.
Z Katowic do Zagłębia
Pierwsza trasa o długości około 9,7 km przebiegać ma od katowickich Bulwarów Rawy do centrum Sosnowca, przy Parku Dietla. Drugi fragment velostrady połączy Sosnowiec, Czeladź, Będzin i Dąbrowę Górniczą. Koncepcja zakłada budowę prawie 17 km odcinka z wykorzystaniem terenu po kolei piaskowej w Sosnowcu i Czeladzi, a następnie Będzinie i Czeladzi. Później ma zostać poprowadzona wzdłuż wzdłuż S86, a później DK94, aby można było nią dotrzeć do Dąbrowy Górniczej.
Velostradą przez Śląskie
Katowice mają również zostać połączone szybką drogą rowerową z północną częścią Metropolii. Rozpocznie się w okolicach pl. Alfreda w Katowicach, następnie poprowadzona zostanie przez Siemianowice Śląskie i Chorzów, a poprzez zespół przyrodniczo-krajobrazowy „Żabie Doły” ma docierać do Bytomia. W pobliżu Drogi Wojewódzkiej 911 zostanie połączona z drogami rowerowymi w Piekarach Śląskich.
Bytom zostanie również połączony velostradą z Tarnowskimi Górami. Ostatnie połączenie znajdzie się między Katowicami a Tychami. W tym wypadku przygotowano dwie koncepcje rozwiązania: może powstać w południowych dzielnicach Katowic Podlesie i Kostuchę lub w tyskiej dzielnicy Czułów, katowickie Murcki i tereny leśne.