Województwo dołoży więcej do Memoriału im. Kamili Skolimowskiej. Opozycja chce sponsorów

Dodatkowe ponad 37 milionów złotych wyłoży w ciągu najbliższych pięciu lat województwo śląskie na Silesia Memoriał im. Kamili Skolimowskiej. W sumie wydatki na ten cel osiągną niemalże 92 mln zł. I to nie podoba się radnym sejmikowej opozycji. Ich zdaniem należy dla tej imprezy pozyskać sponsorów, a nie dokładać pieniędzy z publicznej kasy.

Śląski Urząd Marszałkowski
Memoriał Kamili Skolimowskiej

Ponad 30 tysięcy widzów oglądało w sierpniu na Stadionie Śląskim zmagania najlepszych lekkoatletów świata podczas Silesia Memoriału Kamili Skolimowskiej. W tym roku impreza ta miała wyjątkowy charakter, gdyż odbywała się w ramach Diamentowej Ligi.

Zawody po raz pierwszy pod szyldem Diamond League

Po raz pierwszy w historii zawody pod szyldem Diamond League zorganizowano w Polsce. Mieliśmy trochę szczęścia, gdyż Chorzowa pierwotnie nie było w kalendarzu 14 mityngów zaplanowanych w tegorocznej edycji Ligi. Furtka otworzyła się kiedy wyszło na jaw, że z powodu covidowych ograniczeń do skutku nie dojdą dwa mitingi w Chinach.

– To dzień, o którym śniliśmy przez lata. Dotarliśmy na szczyt, jesteśmy w niebie – mówił w dniu rozpoczęcia mityngu Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego. Jak wyliczał w rozmowie z redakcją portalu ŚLĄZAG, zorganizowanie Diamond League kosztowało budżet województwa w granicach 12–14 mln zł.

Wydatki na święto sportu wzrosną o ponad 37 mln zł

Teraz kwotę do 12 milionów zł województwo będzie dokładało do Memoriału Kamili Skolimowskiej corocznie w ramach promocji wizerunku Stadionu Śląskiego oraz województwa śląskiego i wzmacniania obu tych marek wśród mieszkańców regionu, kraju i gości z zagranicy. W perspektywie najbliższych pięciu lat (2023–2027) oznaczać to będzie zwiększenie wydatków województwa o 37,5 mln zł (do kwoty 92,92 mln zł). Rocznie limit wydatków wzrośnie o kwotę 7,5 mln zł. „Zielone światło” na to dała w poniedziałek (26 września) większość radnych sejmiku wojewódzkiego wprowadzając stosowne zmiany do Wieloletniej Prognozy Finansowej województwa.

Większość nie oznacza jednak, że wszyscy. Wcześniej bezskutecznie próbowali zablokować ten pomysł radni z klubu Koalicji Obywatelskiej. Jak przekonywali mityng tego typu powinien być komercyjną imprezą, na którą pieniądze wykładają sponsorzy (w zamian za ekwiwalent reklamowy) oraz widzowie poprzez zakup biletów, a nie samorząd województwa z publicznej kasy (ten drugi scenariusz określili mianem przepalania publicznych pieniędzy). W odpowiedzi usłyszeli od marszałka Jakuba Chełstowskiego, że takie pieniądze za imprezę z udziałem 50 medalistów Mistrzostw Świata, którą „chce mieć Berlin, Tokio i Ostrawa”, to niewiele, a dla mieszkańców tak wielkie święto sportu powinno być za darmo.

Co ze sponsorami?

- Ten miting jest najtańszym mityngiem z wszystkich 14 mitingów świata, a to świetna promocja Polski i Śląska. Sam ekwiwalent reklamowy ze strony mediów telewizyjnych wynosi 50 mln zł, a w grudniu poznamy jaki był ekwiwalent z wszystkich stacji telewizyjnych świata – wyliczał Jakub Chełstowski podkreślając, że impreza na Stadionie Śląskim została oceniona bardzo wysoko.

- Na Śląsku odbył się szósty miting świata, nigdy takie wydarzenie się w Polsce nie odbyło – mówił marszałek.

- To jest być może jeden z najlepszych w Europie stadionów na imprezy lekkoatletyczne, to jest nasza szansa. Diamentowana Liga to jest jeden z tych momentów, kiedy możemy spotkać na Śląsku najwybitniejszych lekkoatletów z całego świata – sekundował mu radny Piotr Czarnynoga (PiS).

I z tym w gruncie rzeczy radni opozycji nie dyskutowali. Nie negowali sensu organizowania imprez takiego kalibru w chorzowskim Kotle Czarownic, ano formatowania go jako arenę zmagań lekkoatletów. Dyskusja (po usunięciu z niej politycznych wycieczek) dotyczyła tego, kto ma za te imprezy zapłacić.

- Przy takiej wartości marketingowej trzeba pozyskać sponsorów i sfinansowanie załatwione. Diamentowa Liga – tak, ale nie tak, że wydajemy publiczne pieniądze za sześć godzin imprezy, która powinna być zapłacona z nadwyżką przez firmy komercyjne. Dla nich to jest świetny produkt do reklamowania się, a my idziemy po najprostszej linii – argumentował radny Marek Kopel.

- Apelujemy, by na takie imprezy pozyskiwać prywatnych sponsorów tak jak to robią inne miasta, a publiczne pieniądze powinny być przeznaczana na bardziej newralgiczne potrzeby mieszkańców, zdrowotne, czy infrastrukturalne – wtórowała mu radna Marta Salwierak.

- Żeby pozyskać sponsorów, trzeba mieć tytuł. A żeby mieć tytuł trzeba mieć finansowanie. Dopiero jak na stałe wejdziemy do Diamentowej Ligi, to będziemy mogli sięgać po dużych partnerów – odpowiedział im marszałek Chełstowski.
Jakub Chełstowski (Stadion Śląski)

Może Cię zainteresować:

Diamentowa Liga na Stadionie Śląskim. "Mam nadzieję, że kibice zapamiętają ten dzień na długie lata"

Autor: Patryk Osadnik

05/08/2022

Memoriał Kamili Skolimowskiej

Może Cię zainteresować:

Diamentowa Liga na Stadionie Śląskim. "Najlepsze zawody od epoki Wunderteamu"

Autor: Patryk Osadnik

06/05/2022

Diamentowa Liga na Stadionie Śląskim

Może Cię zainteresować:

Diamentowa Liga na Stadionie Śląskim zakończona. Na trybunach zasiadło ponad 30 tysięcy widzów [ZDJĘCIA]

Autor: Arkadiusz Nauka

06/08/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon