Wkrótce mija 20 lat od wejścia Polski do Unii Europejskiej. Mija także 20 lat od powstania Śląskiej Organizacji Turystycznej (ŚOT). Oba fakty łączą się ze sobą, bo członkostwo Polski w Unii Europejskiej, to czas intensywnego wzrostu ruchu turystycznego w województwie śląskim. Potwierdzają to badania robione właśnie przez ŚOT.
– W 2004 roku weszliśmy do Unii Europejskiej, ale prawdziwym przełomem był roku 2007, czyli wejście Polski do strefy Schengen, obszaru bez kontroli na wewnętrznych granicach. Wolność podróżowania stała się motorem napędowym dla turystyki wyjazdowej, ale także przyjazdowej – mówi w ŚLĄZAQ Adam Wawoczny, prezes Śląskiej Organizacji Turystycznej.
Ponad 5 mln turystów odwiedziło woj. śląskie w 2023 r.
Prezes ŚOT podkreśla, że przez 20 lat członkostwa Polskie w Unii Europejskiej województwo śląskie na turystyce zyskało miliardy złotych. Jak wyliczył tylko w 2023 r. było to około 5,8 mld zł przychodu, który wygenerowało ponad 5 mln turystów. Adam Wawoczny dodaje, że dzięki funduszom europejskim turystyczne obiekty w województwie śląskim zostały zrewitalizowane. mogły się wypromować i przyciągać lepszą ofertą. A to zysk dla wszystkich.
– Na turyście zarabia chyba każdy. Zarabia piekarz, sklepikarz, hotelarz, restaurator, przewoźnik, przewodnik turystyczny. A na podatkach zarabia też samorząd – zaznacza prezes ŚOT.
Jak stwierdza Adam Wawoczny województwo śląskie nadal nie jest kojarzone z turystyką, a z przemysłem. Jednak ci, którzy tu przyjeżdżają, szybko zmieniają zdanie. Choć – jak dodaje –poprzemysłowe obiekty także są turystyczną atrakcją. Wskazuje na Szlak Zabytków Techniki, który posiada Złoty Certyfikat Polskiej Organizacji Turystycznej na najlepszy produkt turystyczny.
– Województwo śląskie turystycznie jest regionem kompletnym. Można jeździć na nartach, można się wspinać na skałkach na Jurze, można pływać na kajakach najbardziej meandrującą rzeką w Polsce, czyli Rudą. Mamy zamki piastowskie, pałace, Szlak Orlich Gniazd, Beskidy. Cały rok można spędzić bardzo aktywnie lub też wypoczywając bardziej leniwie. W naszym województwie jest wszystko – zaznacza prezes ŚOT.
Województwo śląskie turystycznie promuje się na wiele sposobów. Także przy wykorzystaniu języka śląskiego. W Sejmie rozpoczęły się prace nad uznaniem śląskiego za język regionalny, a marka turystyczna Kraina Górnej Odry – jak poinformował Adam Wawoczny – wydaje właśnie mapę rowerową po śląsku.
Może Cię zainteresować:
Arkadiusz Czech w ŚLĄZAQ: Tarnowskie Góry są 3D – dla dzieci, dorosłych i dojrzałych
Może Cię zainteresować: