Pociągi wracają do Ustronia i Wisły
Na ten moment czekaliśmy długo. Za długo. Nie ma już jednak co powtarzać się i znowu opisywać jak przesuwano kolejne termin ukończenia tej inwestycji. Od niedzieli (11 grudnia) koleją znów będzie można dojechać z Katowic, Tychów, czy Pszczyny do Ustronia i Wisły. Na trasie pojawią zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne.
W dni robocze w rozkładzie jazdy Kolei Śląskich przewidziano na tej relacji 8 par pociągów, w dni wolne 10. Dobre wieści także dla pasażerów z Gliwic – będą mieli do dyspozycji dwa połączenia do Wisły, jedno przez Zabrze i Katowice, drugie (ale tylko w weekendy i święta) przez Knurów, Rybnik i Żory. Z Katowic do Wisły Głębce dojedziemy pociągiem KŚ w ok. 1 h 40 minut (tj. ok. pół godziny krócej niż przed remontem), z Gliwic przez Rybnik w ok. 2 godz. i 20 minut (z samego Rybnika w 1 godz. i 20 min). W weekendy do Wisły docierać będą również dwa pociągi dalekobieżne PKP Intercity – IC „Kormoran” z Olsztyna oraz IC „Daszyński” z Warszawy.
W
ramach zakończonego remontu linii
między Goleszowem, a Wisłą Głębce przebudowano
perony na 7 stacjach i przystankach
tj.
Ustroń,
Ustroń Zdrój, Ustroń Polana, Wisła Jawornik (dawniej Obłaziec),
Wisła Uzdrowisko, Wisła Dziechcinka i Wisła Kopydło, a
także wybudowano
nowy przystanek Ustroń Brzegi (między stacjami Ustroń Zdrój i Polana).
Przebudowano ponadto wiadukt kolejowy w
Wiśle
Głębce, most w Wiśle Dziechcince oraz 138 innych obiektów
inżynieryjnych.
W okresie świątecznym Koleje Śląskie znów pojadą do Zakopanego
No, prawie do Zakopanego, gdyż ze względu na trwający nadal w stolicy polskich Tatr remont dworca składy będą faktycznie dojeżdżać do oddalonej o 2 km od centrum Zakopanego Spyrkówki. Jak podaje spółka pociąg Sprinter Ornak będzie kursować wyłącznie w dni wolne od 24 grudnia do 29 stycznia, czyli kursów będzie raptem kilka.
- Ze względu na remonty linii kolejowej, w tym przebudowę stacji Zakopane, musieliśmy zrezygnować z uruchamiania pociągu w dni robocze, a także znacznie przyspieszyć odjazdu pociągu popołudniowego – wyjaśniają KŚ w komunikacie.
Pociąg ma wyjeżdżać
z Katowic punktualnie o godz. 6 rano i jadąc przez Tychy (godz.
6.16), Pszczynę (godz. 6.28), Bielsko – Białą (godz. 7.06),
Żywiec, Suchą Beskidzką, Maków Podhalański, Chabówkę, Nowy
Targ dotrzeć do Zakopanego na godz. 10.47. W drogę powrotną pociąg
ma wyjechać o godz. 11.00 i dotrzeć do celu o godz. 17.34 – jak
widać kursy powrotne na Śląsk spod Tatr mają trwać niemal dwie
godziny dłużej niż te w drugą stronę.
Szybciej dojedziesz w góry Słowacji. Nowe połączenie do Pragi
Turystów wybierających się na Słowację na pewno ucieszy wiadomość, że pojawi się realne (czyt. podróżny nie będzie musiał tracić kilku godzin, by kontynuować jazdę) skomunikowanie pociągów jadących do Zwardonia od strony Katowic z tymi, które słowacki przewoźnik uruchamia z tej stacji w kierunku Cadcy i Żyliny. W skali doby takich skomunikowanych połączeń będzie kilka, o różnych porach dnia, a na przesiadkę będzie od kilku minut do ok. godziny. Przy tych najkrótszych przesiadkach skomunikowanie to pozwoli dotrzeć z Katowic do Żyliny w czasie niespełna 4 i pół godziny.
Skoro
już o międzynarodowym podróżowaniu mowa, to PKP Intercity wydłuża
trasę pociągu TLK Galicja,
kursującego do tej pory między Krakowem, a Ostrawą. Teraz pojedzie
aż do Pragi, a po drodze będzie zatrzymywać się m.in. w
Katowicach, Zabrzu i Gliwicach.
Skraca się czas podróży do Krakowa
Skróci się czas przejazdu pomiędzy Katowicami a Krakowem – dzięki podwyższeniu prędkości na tej linii najszybszy pociąg na tej trasie IC Wawel pokona ten odcinek o 4 minuty szybciej, w 48 minut.
Prócz składów Intercity na trasie Katowice – Kraków kursować będzie codziennie 18 par pociągów PolRegio i Kolei Śląskich. Te drugie na pokonanie tego dystansu potrzebować będą nieco ponad godzinę.
Bilety Kolei Śląskich drożeją, ale też tanieją. Zależy, gdzie kupisz
Będzie
to trzecia podwyżka cen biletów tego przewoźnika na przestrzeni 20
miesięcy. Tym razem stawki idą w górę o 5 proc. przy czym
podwyżka dotyczy jedynie biletów kupowanych w kasach na stacjach lub u konduktora
(zarazem opłata dodatkowa za wydanie przez konduktora biletu na
stacji, gdzie działa kasa biletowa wzrośnie z 5 do 10 zł). To
istotne zastrzeżenie, gdyż pasażerowie kupujący bilety
elektroniczne (w
systemach SkyCash, mPay, BILKOM, e-podróżnik, e-KŚ oraz KOLEO), a
także w biletomatach zapłacą
mniej o 5 proc. w stosunku do obecnie obowiązujących cen.
Gdzie pasażerów czekać będą przesiadki do autobusów komunikacji zastępczej?
Ze względu na prace w rejonie stacji Czechowice Dziedzice nie będzie obsługiwany przystanek Goczałkowice – Zdrój, a podróżni muszą być przygotowani na wstrzymywanie ruchu pociągów między Pszczyną, a Bielskiem – Białą i przesiadkę tam do zastępczej komunikacji autobusowej. Dotyczyć to będzie przede wszystkim części pociągów zmierzających do Żywca i Zwardonia (od drugiej połowy lutego już wszystkich kursujących tamtędy składów).
W dalszym ciągu z Katowic do Bytomia i Tarnowskich Gór będzie kursować autobusowa komunikacja zastępcza, zaś pasażerowie dojeżdżający z Bytomia do Gliwic muszą pamiętać, że pociągi nadal odjeżdżać będą z peronu tymczasowego. W dni wolne (poza okresem świąteczno – noworocznym) komunikacja zastępcza kursować będzie na odcinku Nowy Bieruń – Oświęcim.
Znikną natomiast ograniczenia przepustowości w Dąbrowie Górniczej (między centrum miasta a Ząbkowicami jazda znowu odbywać się będzie po dwóch torach).