Wybrano firmę, która opracuje szczegółową koncepcję techniczną velostrady Katowice – Tychy

Trwają odbiory techniczne pierwszej velostrady w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (taka droga rowerowa istnieje już np. w Jaworznie), łączącej dwie katowickie dzielnice Brynów i Giszowiec. Kolejna velostrada jest w zaawansowanych planach. Chodzi o drogę rowerową łączącą Katowice z Tychami. Właśnie Metropolia wybrała firmę, która opracuje szczegółową koncepcję techniczną tej velostrady.

M. Wroński
Velostrada Jaworzno

Collect Consulting S.A. została wybrana przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię do opracowania szczegółowej koncepcji technicznej dla budowy drogi rowerowej pn. Połączenie Katowice – Tychy w ramach programu Metropolitalna Sieć Tras Rowerowych (MSTR) – Velostrada GZM nr 3.

Firma zapewni między innymi:

  • przygotowanie i opracowanie szczegółowej koncepcji technicznej drogi rowerowej pn. Połączenie Katowice – Tychy na obszarze Miasta Katowice,
  • opracowanie analizy ekonomicznej realizacji drogi rowerowej,
  • inwentaryzację wycinki zieleni,
  • konsultacje społeczne i dokonanie niezbędnych uzgodnień z właścicielami nieruchomości.

Velostrada nr 3 będzie mieć 11 kilometrów długości

Metropolitalna droga rowerowa łącząca Tychy z Katowicami (tzw. Velostrada nr 3) będzie liczyć niemal 11 kilometrów, z czego większość będzie się znajdować na terenie stolicy województwa.

Budowa odcinka katowickiego będzie podzielona na 3 części:

  • połączenie od granicy z Tychami do Murcek,
  • od Murcek do Giszowca,
  • docelowo na terenie Giszowca, do połączenia z Velostradą nr 6 w rejonie ul. Kolistej.

Odcinek od Giszowca do Murcek (ok. 2,2 km) ma prowadzić po wschodniej stronie DK86 (w pasie drogowym) do ul. Solskiego. GZM podkreśla, że trasa ma zostać zaprojektowana w taki sposób, by zminimalizować wycinkę drzew. Konieczne będzie też uwzględnienie ekranów akustycznych.

Drugi odcinek (ok. 3,9 km) ma prowadzić od przejścia podziemnego w obrębie ul. Solskiego, następnie planowanym tunelem pod ul. Kołodzieja i w rejon ronda przy ul. Kołodzieja oraz ul. Bielskiej. Dalej trasa przejdzie przez łącznice DK 86 (kładką) i Park Murckowski, skręci w ul. Żubrów Murckowskich, a potem do ul. Leśników. Następnie poprowadzi terenami wzdłuż DK 86, znajdującymi się w pasie dawnej linii kolejowej, pasie drogowym lub do niego bezpośrednio przylegającymi (w przeszłości po terenie tym częściowo biegła linia kolejowa, kończąca się na tyskim Czułowie).

Velostrada nr 3 w Tychach ma rozpoczynać się przy skrzyżowaniu ul. Katowickiej i Palmowej, a następnie prowadzić wzdłuż ulicy Katowickiej i Beskidzkiej.

Velostrada nr 3
Velostrada nr 3. Mat. GZM


Przedstawiciele GZM tłumaczą, że w pierwszej kolejności zostanie wybudowany jeden odcinek Velostrady nr 3 w Katowicach - szczegółowa koncepcja techniczna ma wskazać, który będzie tym pierwszym (w zależności od możliwości szybszej realizacji). Inwestycja ma być sfinansowana z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji.

- Następne części będą realizowane w miarę dostępności środków, ale zależy nam, aby cała Velostrada nr 3 powstała jako jeden funkcjonalny projekt w kolejnych 4-5 latach – tłumaczy Witold Trólka z biura prasowego Metropolii.

GZM przypomina, że przeznaczyła ponad 270 tys. zł dla Tychów, które na początku 2024 r. przygotowały program funkcjonalno-użytkowy dla swojej części Velostrady nr 3 (ok. 3,1 km). Kwota ta ma pozwolić miastu na rozpisanie przetargu na projekt oraz budowę w ramach przyspieszonego trybu „zaprojektuj i wybuduj”. Same prace budowlane mają być prowadzone w sezonie 2026, a zakończenie całej inwestycji nie powinno nastąpić później niż w połowie 2027 r. Po oddaniu katowicko – tyskiej velostrady rowerzyści powinni ją pokonać w ciągu godziny.

Osiem miesięcy na wykonanie koncepcji technicznej Velostrady nr 3

Collect Consulting S.A. ma 8 miesięcy, począwszy od dnia podpisania umowy, na wykonanie zlecenia. To już kolejny projekt na opracowanie koncepcji velostrady, który przygotowuje ta firma. Jest ona obecnie w procedurze odbiorowej innego odcinka, w ramach opracowania koncepcji technicznej dla Velostrady nr 6 Katowice - Mysłowice w ramach Metropolitalnej Sieci Tras Rowerowych.

Jak podkreśla firma, koncepcja techniczna velostrady 3 uwzględnia założenia wcześniejszego projektu realizowanego przez Collect Consulting S.A. na rzecz Miasta Katowice w ramach Katowickiej Infrastruktury Rowerowej – projekt koncepcyjny dla zadania pn. Budowa drogi dla rowerów łączącej dzielnicę Giszowiec z dzielnicą Murcki, biegnącą od przejazdu rowerowego na ul. Pszczyńskiej przy skrzyżowaniu z ul. Górniczego Stanu do istniejącej infrastruktury rowerowej w ul. Bielskiej.

- Cieszymy się, że to już kolejny projekt Velostrady w Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej, przy którym doradzamy. Nasze wieloletnie doświadczenie i wyjątkowy know-how procentuje w postaci nowych zleceń, które mamy ogromną przyjemność wspólnie realizować - komentuje Małgorzata Okularczyk-Okoń, prezes Collect Consulting S.A.
Metrorower Katowice Nikisz

Może Cię zainteresować:

Katowice to najbardziej rowerowe miasto Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii!

Autor: Redakcja

27/11/2024

Metrorower stacja Katowice

Może Cię zainteresować:

Metropolia uruchomi długoterminowy wynajem rowerów elektrycznych. Przetarg już rozstrzygnięty

Autor: Michał Wroński

20/11/2024

 Jest już nowa droga rowerowa na katowickim osiedlu Paderewskiego, w sąsiedztwie Doliny Trzech Stawów

Może Cię zainteresować:

 Jest już nowa droga rowerowa na katowickim osiedlu Paderewskiego, w sąsiedztwie Doliny Trzech Stawów

Autor: Redakcja

15/11/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon