Wybrano wariant śląskiej „szprychy” kolei do CPK. Do wyburzenia ponad 500 domów

Przez centrum Mikołowa i Łaziska Górne – taki wariant poprowadzenia śląskiej „szprychy” do Centralnego Portu Komunikacyjnego rekomendują przedstawiciele spółki. Oznaczać to będzie konieczność wyburzenia ok. 550 domów. Ich właścicielom zostanie zaproponowana ich sprzedaż w ramach Programu Dobrowolnym Nabyć.

M. Wroński
CPK Marcin Horała

Na ten moment mieszkańcy południowych dzielnic Katowic, Mikołowa, Orzesza, Wyr, Łaziska Górne i wielu innych śląskich miejscowości czekali od dawna. Przedstawiciele Centralnego Portu Komunikacyjnego pokazali w środę (22 marca), którędy chcieliby poprowadzić przez nasz region kolejową „szprychę”do mającego powstać na Mazowszu megalotniska. Ma ona biec z Katowic do czeskiej granicy (z odgałęzieniem do Jastrzębia - Zdroju) i dalej do Ostrawy. To, którędy będzie wytyczona od miesięcy budziło gigantyczne emocje. Wielu mieszkańców gmin położonych między Katowicami, a Jastrzębiem – Zdrojem obawiało się utraty swych domów, wywłaszczeń, zniszczenia terenów zielonych, hałasu budowy, czy po sąsiedztwa szybkiej magistrali.

Przeanalizowano ponad 70 wariantów. Wybrano ten idący przez środek Mikołowa

„Na stole” początkowo były cztery warianty poprowadzenia linii. W sumie, w toku trwających ponad rok prac nad tzw. Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowym przeanalizowano takich wariantów ponad 70. Jako ten inwestorski, czyli uznany za najbardziej korzystny wybrano ten oznaczony numer 72. Zakłada on, że śląska „szprycha” do CPK prowadzić będzie z centrum Katowic po śladzie istniejącej linii kolejowej do Piotrowic i dalej (nadal wzdłuż obecnej linii) do Mikołowa, przecinając centrum tego miasta.

- Ten odcinek nie będzie linią szybką. To nie będzie tak, że przez centrum Mikołowa przejeżdżać będzie bardzo szybko pociąg. To będzie normalna linia – tłumaczy Maciej Pańczak, Koordynator ds. odc. Katowice – Ostrawa z Pion Kolejowy CPK.

CPK. Prezentacja wariantu dla odcinka Katowice - Ostrawa
Maciej Pańczak, Koordynator ds. odc. Katowice - Ostrawa, Pion Kolejowy CPK

Za Mikołowem linia ma skręcać na południe, by przez gminę Łaziska i teren Parku Krajobrazowego Cysterskie Kompozycje Krajobrazowe Rud Wielkich dotrzeć do Żor, skąd wzdłuż autostrady A1 ma prowadzić do Mszany (tam mają być odgałęzienia do Jastrzębia – Zdroju i Wodzisławia Śląskiego) i dalej przez Godów do czeskiej granicy.

Trzeba będzie wyburzyć ok. 550 domów. Będzie program dobrowolnych nabyć

Jak podkreślają przedstawiciele CPK wybrano wariant, który generuje najmniejszą liczbę wyburzeń na trasie inwestycji. Najmniejszą nie oznacza jednak, że małą. Szacuje się, że aby móc wybudować trasę szybkiej kolei trzeba będzie wyburzyć ok. 550 domów. W samym tylko Mikołowie ok. 30. Ich właściciele będą mogli sprzedać swoją nieruchomość w ramach programu dobrowolnych nabyć – analogicznego do tego, jaki spółka zaproponowała mieszańcom trzech mazowieckich gmin, gdzie powstać ma lotnisko.

Program skupu gruntów będzie mógł ruszyć jednak dopiero po wydaniu tzw. decyzji środowiskowej dla inwestycji. O tą CPK będzie musiał wystąpić do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach składając raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisku. Później trzeba będzie jeszcze uzyskać decyzję lokalizacyjną i finalnie przeprowadzić postępowanie przetargowe na wykonawcę. I dopiero wówczas będzie można rozpoczynać prace budowlane w terenie. Z zaprezentowanego przez spółkę harmonogramu wynika, że wszystkie te etapy miałyby być prowadzone do roku 2029. Wskazywania terminu ukończenia budowy nie zaryzykowano. Przypomnijmy, że jeszcze kilkanaście miesięcy temu CPK podawał, że pierwsze roboty budowlane przy odcinku Katowice-Ostrawa mają ruszyć w 2024 r., a cały odcinek zostanie oddany do użytku przed końcem 2030 r.

Pociągi PKP Intercity

Może Cię zainteresować:

Czy na pewno jest sens budować dwie linie kolejowe z Katowic do Jastrzębia – Zdroju?

Autor: Michał Wroński

18/11/2022

Kolej do Pyrzowic

Może Cię zainteresować:

Michał Wroński: Linia kolejowa do Pyrzowic nie powinna służyć głównie... dojazdom do lotniska

Autor: Michał Wroński

25/10/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon