Akcjonariusze spółki się cieszą - kluczowe wskaźniki poszły w górę
Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady przedstawiła właśnie wyniki finansowe za pierwszą połowę bieżącego roku. Akcjonariusze spółki mają powody do zadowolenia - Grupa odnotowała wzrost kluczowych wskaźników finansowych: przychodów ze sprzedaży oraz zysku netto.
Jak podano w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku przychody ze sprzedaży Stalexportu Autostrady sięgnęły 274,1 mln zł, co stanowi wzrost o 17,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Zysku netto wyniósł 61,6 mln zł, czyli o 7 proc. więcej niż w pierwszej połowie roku 2023, a EBIDTA (tj. zysk operacyjny przed odliczeniem odsetek od oprocentowanych zobowiązań, podatków i amortyzacji) - 127,4 mln zł, czyli o 12,7 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.
Ruch wzrósł nieznacznie, a przychody dosyć wyraźnie. Są dwa wyjaśnienia
Jak podkreślono wyniki Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady zależą przed wszystkim od zarządzania i eksploatacji płatnego odcinka autostrady A4 (od Katowice do Krakowa) przez spółkę zależną Stalexport Autostrada Małopolska. W tym kontekście podano, że w pierwszej połowie roku średni dobowy ruch na koncesyjnym odcinku A4 wyniósł ok. 46,4 tys. pojazdów i był o 0,8 proc. wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liczba samochodów osobowych wzrosła o 0,9 proc. , zaś ciężarówek 0,2 proc. Przychody z poboru opłat sięgnęły 271,1 mln zł, czyli były wyższe o 17,5 proc. w stosunku do tego samego okresu 2023 roku.
Jak widać, o ile ruch na płatnym odcinku A4 wzrósł nieznacznie, to przychody koncesjonariusza z tego tytułu dosyć wyraźnie. Spółka tłumaczy, że jest to wynikiem „zmian wysokości stawek opłat za przejazdy” wprowadzonych 3 kwietnia 2023 r. i 1 kwietnia 2024 r., a także zniesieniem od 16 stycznia 2024 r. preferencyjnej stawki dla kierowców pojazdów kat. 1 korzystających z płatności automatycznych.
Jak podano na wyniki finansowe Grupy wpływ miały również wyższe koszty działalności operacyjnej przede wszystkim z powodu wyższej kwoty „Płatności na rzecz Skarbu Państwa”, która w pierwszej połowie 2024 r. wyniosła 69,4 mln zł tj. o ok. 18,3 mln zł więcej niż w I półroczu roku 2023.
W dłuższej perspektywie remonty i modernizacje mają nie być potrzebne
Cytowany w informacji prasowej Andrzej Kaczmarek, prezes Zarządu Stalexport Autostrady oraz Stalexport Autostrada Małopolska podkreśla, że spółka w roku 2023 rozpoczęła realizację programu inwestycyjnego, wynikającego bezpośrednio z zapisów Umowy Koncesyjnej.
- Zgodnie z nimi, w 2027 r. jesteśmy zobowiązani przekazać autostradę resortowi infrastruktury w tak dobrym stanie technicznym, by w dłuższej perspektywie remonty i modernizacje nie były potrzebne. Wymieniamy nawierzchnię obu jezdni autostrady i wyremontujemy 22 wiadukty. Modernizujemy także odwodnienie autostrady i wprowadzamy rozwiązania, które niwelują wpływ zanieczyszczeń w wodach opadowych na środowisko naturalne. Prowadząc wymianę nawierzchni czy remonty wiaduktów, za każdym razem zachowujemy po dwa pasy ruchu w każdym kierunku – to rozwiązanie unikatowe w skali kraju – mówi Andrzej Kaczmarek.
Zapowiada również, że spółka będzie nadal podejmować działania zmierzające do zwiększenia przepustowości placów poboru opłat i skrócenia czasu transakcji.
Może Cię zainteresować:
Znowu drożej na A4 Katowice – Kraków. Koniec zniżki dla użytkowników e-płatności
Może Cię zainteresować: