Zarządca płatnego odcinka autostrady A4 z większym zyskiem. Zadziałały podwyżki opłat

Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady pochwaliła się wynikami finansowymi za pierwszą połowę roku. Na zarządzanym przez spółkę odcinku autostrady A4 ruch zwiększył się nieznacznie, natomiast bardzo wyraźnie wzrosły przychody z poboru opłat. Stalexport otwarcie przyznaje, że to wynik m.in. dwóch podwyżek cen za przejazd.

mat. SAM
Autostrada A4 plac poboru oplat

Akcjonariusze spółki się cieszą - kluczowe wskaźniki poszły w górę

Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady przedstawiła właśnie wyniki finansowe za pierwszą połowę bieżącego roku. Akcjonariusze spółki mają powody do zadowolenia - Grupa odnotowała wzrost kluczowych wskaźników finansowych: przychodów ze sprzedaży oraz zysku netto.

Jak podano w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku przychody ze sprzedaży Stalexportu Autostrady sięgnęły 274,1 mln zł, co stanowi wzrost o 17,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Zysku netto wyniósł 61,6 mln zł, czyli o 7 proc. więcej niż w pierwszej połowie roku 2023, a EBIDTA (tj. zysk operacyjny przed odliczeniem odsetek od oprocentowanych zobowiązań, podatków i amortyzacji) - 127,4 mln zł, czyli o 12,7 proc. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego.

Ruch wzrósł nieznacznie, a przychody dosyć wyraźnie. Są dwa wyjaśnienia

Jak podkreślono wyniki Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady zależą przed wszystkim od zarządzania i eksploatacji płatnego odcinka autostrady A4 (od Katowice do Krakowa) przez spółkę zależną Stalexport Autostrada Małopolska. W tym kontekście podano, że w pierwszej połowie roku średni dobowy ruch na koncesyjnym odcinku A4 wyniósł ok. 46,4 tys. pojazdów i był o 0,8 proc. wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Liczba samochodów osobowych wzrosła o 0,9 proc. , zaś ciężarówek 0,2 proc. Przychody z poboru opłat sięgnęły 271,1 mln zł, czyli były wyższe o 17,5 proc. w stosunku do tego samego okresu 2023 roku.

Jak widać, o ile ruch na płatnym odcinku A4 wzrósł nieznacznie, to przychody koncesjonariusza z tego tytułu dosyć wyraźnie. Spółka tłumaczy, że jest to wynikiem „zmian wysokości stawek opłat za przejazdy” wprowadzonych 3 kwietnia 2023 r. i 1 kwietnia 2024 r., a także zniesieniem od 16 stycznia 2024 r. preferencyjnej stawki dla kierowców pojazdów kat. 1 korzystających z płatności automatycznych.

Jak podano na wyniki finansowe Grupy wpływ miały również wyższe koszty działalności operacyjnej przede wszystkim z powodu wyższej kwoty „Płatności na rzecz Skarbu Państwa”, która w pierwszej połowie 2024 r. wyniosła 69,4 mln zł tj. o ok. 18,3 mln zł więcej niż w I półroczu roku 2023.

W dłuższej perspektywie remonty i modernizacje mają nie być potrzebne

Cytowany w informacji prasowej Andrzej Kaczmarek, prezes Zarządu Stalexport Autostrady oraz Stalexport Autostrada Małopolska podkreśla, że spółka w roku 2023 rozpoczęła realizację programu inwestycyjnego, wynikającego bezpośrednio z zapisów Umowy Koncesyjnej.

- Zgodnie z nimi, w 2027 r. jesteśmy zobowiązani przekazać autostradę resortowi infrastruktury w tak dobrym stanie technicznym, by w dłuższej perspektywie remonty i modernizacje nie były potrzebne. Wymieniamy nawierzchnię obu jezdni autostrady i wyremontujemy 22 wiadukty. Modernizujemy także odwodnienie autostrady i wprowadzamy rozwiązania, które niwelują wpływ zanieczyszczeń w wodach opadowych na środowisko naturalne. Prowadząc wymianę nawierzchni czy remonty wiaduktów, za każdym razem zachowujemy po dwa pasy ruchu w każdym kierunku – to rozwiązanie unikatowe w skali kraju – mówi Andrzej Kaczmarek.

Zapowiada również, że spółka będzie nadal podejmować działania zmierzające do zwiększenia przepustowości placów poboru opłat i skrócenia czasu transakcji.

Autostrada A4

Może Cię zainteresować:

Znowu drożej na A4 Katowice – Kraków. Koniec zniżki dla użytkowników e-płatności

Autor: Patryk Osadnik

02/01/2024

Autostrada A4 Plac poboru oplat

Może Cię zainteresować:

GDDKiA uznała za niezasadne podwyżki opłat na A4 z Katowic do Krakowa

Autor: Michał Wroński

01/04/2024

Pociag Katowice Krakow

Może Cię zainteresować:

Koleją z Katowic do Krakowa w 45 minut, a do Wrocławia poniżej dwóch godzin? Pociągi ze Śląska mają przyspieszyć

Autor: Michał Wroński

08/05/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon