Zieleń zamiast samochodów w centrum Bielska-Białej? Śmiała wizja przyszłości miasta
Ograniczenie ruchu samochodowego w centrum Bielska-Białej mają poprzedzić kluczowe inwestycje, w tym budowa wewnętrznej obwodnicy miasta - ulicy Nowopiekarskiej (od ul. Warszawskiej do ul. Krakowskiej) i centrum przesiadkowego. Z kolei realizowana przez PKP rozbudowa tunelu wzdłuż odcinka ulic 3 Maja i Zamkowej spowoduje tymczasowe zamknięcie odcinka. Zmusi to kierowców do zmiany tras przejazdu, wyprowadzając część ruchu poza centrum jeszcze przed wprowadzeniem nowych rozwiązań.
Jak podkreślają urzędnicy, skala zadania wymaga wcześniejszego przygotowania. Na zlecenie Miejskiego Zarządu Dróg w Bielsku-Białej wykonano opracowanie pn. „Analiza ruchowa uspokojenia ruchu w centrum miasta Bielsko-Biała”. Uspokojenie ruchu na odcinku ul. 3 Maja było analizowane w dwóch wariantach:
- od ul. Wałowej do ul. gen. Władysława Sikorskiego,
- od ul. Piastowskiej do ul. gen. Władysława Sikorskiego.
Głównym celem opracowania było zbadanie skutków komunikacyjnych dla miasta po wprowadzeniu ograniczeń oraz zaproponowanie zmian w organizacji ruchu na przyległych ulicach.
Założenia analizy
Ruch będzie dopuszczony tylko dla mieszkańców zamieszkujących w strefie ograniczenia, zaopatrzenia, służb miejskich, taxi, komunikacji zbiorowej, rowerzystów i pieszych. Wjazd do strefy będzie możliwy od strony ulic 3 Maja i Zamkowej, zaś wyjazd przez ulice poprzeczne, odchodzące od głównego ciągu.
Projekt zakłada odzyskanie po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, dla potrzeb pieszych, rowerzystów i innych celów społecznych. Dzięki temu ma powstać przestrzeń miejska przyjazna mieszkańcom i turystom.
Skutki proponowanych zmian
Analiza wykazała, że korzystniejszy będzie wariant drugi, czyli ograniczenie ruchu na odcinku od ul. Piastowskiej do ul. gen. Władysława Sikorskiego.
Zmiany spowodują istotny spadek ruchu w centrum. Ruch indywidualny zostanie praktycznie wyeliminowany, za to transport zbiorowy i taxi nie odczują żadnych ograniczeń. Pojazdy zaopatrzenia będą mogły poruszać się wyłącznie w określonych godzinach. Jakie korzyści wynikają z tego dla mieszkańców?
- odzyskanie przestrzeni miejskiej
- poprawa jakości powietrza w centrum miasta
- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego
- poprawa warunków ruchu pieszego i rowerowego
- poprawa warunków ruchu transportu zbiorowego
Może Cię zainteresować: