Przetarg na wykonanie 15-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 od Oświęcima do Dankowic został ogłoszony w październiku 2019 roku. Umowę z wykonawcą na projekt i budowę o wartości prawie 990 milionów złotych podpisano w maju 2020 roku. Wówczas zaczęły się starania o podpisanie przez wojewodę zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
- W czasie procedury doszło do uchylenia przez Naczelny Sąd Administracyjny decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S1. Decyzja NSA nie zablokowała realizacji inwestycji, ale miała wpływ na termin uzyskania zezwolenia ZRID - tłumaczy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. - Kluczową kwestią poruszaną w odwołaniu był zarzut poprowadzenia inwestycji przez strefę ochrony ujęcia wody pitnej Zasole, która została wyznaczona rozporządzeniem Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Krakowie już po wydaniu decyzji GDOŚ.
Ostatecznie wojewoda Jarosław Wieczorek podpisał zezwolenie na realizację inwestycji drogowej w poniedziałek, 13 września.
- Decyzja opatrzona rygorem natychmiastowej wykonalności umożliwia w najbliższym czasie przekazanie terenu budowy wykonawcy i rozpoczęcie robót budowlanych - informuje GDDKiA.
Umowny termin zakończenia inwestycji to 14 sierpnia 2023 roku.
Droga S1 z Mysłowic do Bielska-Białej
Realizacja drogi ekspresowej S1 z Mysłowic do Bielska-Białej jest podzielona na cztery odcinki:
- Mysłowice - Bieruń,
- Bieruń- Oświęcim,
- Oświęcim- Dankowice,
- Dankowice- Bielsko-Biała.
Być może na przełomie września i października podpisane zostanie zezwolenie na realizację odcinka z Dankowic do Bielska-Białej. W tym samym czasie złożenie wniosku o wydanie zezwolenia planuje złożyć wykonawca odcinka z Bierunia do Oświęcimia. - Dla odcinka Mysłowice - Bieruń planowany termin złożenia wniosku to drugi kwartał 2023 roku - dodaje GDDKiA.