Wiosenne podwyżki opłat na autostradzie A4 Katowice-Kraków to już tradycja. Ostatnia weszła w życie 1 kwietnia 2024 r., kolejna ma obowiązywać od 1 kwietnia 2025 r. i – jak zaznaczają w zarządzającej tym odcinkiem spółce Stalexport Autostrady – oparta jest o poziom inflacji. Spółka wystąpiła właśnie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) z wnioskiem o wydanie zgody na zmianę stawek opłat za przejazd pobieranych na każdym placu poboru opłat (w Mysłowicach i w Balicach) dla pojazdów:
- kategorii 1 (innych niż motocykle) - z 16 zł do 17 zł
- kategorii 2,3,4 i 5 - z 49 zł do 52 zł
(kategoria 1 to pojazdy samochodowe o dwóch osiach, kategoria 2 - pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami, kategoria 3 - pojazdy samochodowe o trzech osiach i pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koło bliźniacze z przyczepami, kategoria 4 - pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach, pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami, i pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach z przyczepami, kategoria 5 - pojazdy nie mieszczące się w kategoriach od 1 do 4, i pojazdy, których wymiary, nacisk na oś lub ciężar przekraczają normy określone w przepisach o ruchu drogowym)
Wniosek o zmianę stawek opłat to tylko formalność wynikająca z umowy koncesyjnej. W GDDKiA wielokrotnie zaznaczano, że w praktyce nie ma możliwości niewyrażenia zgody na takie podwyżki. Stalexport podaje w komunikacie, że po wprowadzeniu podwyżek nadal mają obowiązywać bonifikaty dla pojazdów kategorii 2 i 3, które zostaną odrębnie skonsultowane z GDDKiA. Aktualnie takie bonifikaty wynoszą 20 zł.
W 2027 roku kończy się koncesja Stalexportu na eksploatację autostrady A4
Umowa koncesyjna na przystosowanie autostrady A4 na odcinku Katowice (węzeł Murckowska) - Kraków (węzeł Balice) o długości 60,9 km, do wymogów płatnej autostrady oraz jej eksploatację została zawarta w 1997 r. Jej obowiązywanie kończy się w marcu 2027 r. Spółka Stalexport Autostrady jest zobowiązana przekazać stronie publicznej ten odcinek autostrady w doskonałym stanie technicznym. Zamierza więc przez najbliższe dwa lata wydać na inwestycje blisko 450 mln zł. W planach są wymiana nawierzchni oraz remonty mostów i wiaduktów.
- Lepsza trasa to możliwość sprawnego przemieszczania się z zachodu na wschód kraju. Wysokiej klasy połączenia drogowe to niezwykle istotny czynnik dynamicznego rozwoju gospodarczego, wpływający na podniesienie konkurencyjności przemysłu. Nasze działania przełożą się na szybkie i bezpieczne połączenia drogowe, wspierające logistykę i inspirujące rozwój eksportu – powiedział, cytowany w komentarzu przesłanym PAP Biznes, Andrzej Kaczmarek, prezes Stalexport Autostrady.
Zgodnie z zapowiedziami rządu, po wygaśnięciu koncesji Stalexportu, ten odcinek autostrady A4 będzie administrowany przez GDDKiA.
Może Cię zainteresować: