Znowu drożej na A4 Katowice – Kraków. Koniec zniżki dla użytkowników e-płatności

Użytkownicy e-płatności na autostradzie A4 Katowice – Kraków zapłacą więcej niż dotychczas. Koncesjonariusz zapowiedział koniec preferencyjnej stawki za przejazd. To oznacza, że podróż z Katowic do Krakowa i z powrotem będzie ich kosztowała 60 złotych. – Obecnie płatności automatyczne stanowią od 40 do 50 proc., co powoduje, że preferencyjna stawka przestała mieć uzasadnienie – tłumaczy Rafał Czechowski, rzecznik SAM S.A.

SAM S.A.
Autostrada A4

Stalexport Autostrada Małopolska S.A. (koncesjonariusz A4 na odcinku Katowice – Kraków) poinformował o zniesieniu preferencyjnej stawki opłat za przejazd dla użytkowników płatności automatycznych (np. aplikacji mobilnych).

Od 16 stycznia 2024 roku użytkownicy e-płatności zapłacą tyle samo co kierowcy posługujący się gotówką lub kartą płatniczą – 15 złotych (wcześniej 13 złotych). To oznacza, że podróż z Katowic do Krakowa i z powrotem będzie ich kosztowała 60 złotych.

Zmiana dotyczy osób poruszających się samochodami osobowymi etc. o dwóch osiach. Dla pozostałych kategorii pojazdów nie było stawki preferencyjnej (Interesujesz się Śląskiem i Zagłębiem? Zapisz się i bądź na bieżąco - https://www.slazag.pl/newsletter).

„Preferencyjna stawka przestała mieć uzasadnienie”

Koncesjonariusz autostrady tłumaczy, że niższa cena dla użytkowników e-płatności z założenia była tymczasowa.

– Podstawowym celem preferencyjnej stawki, która została wprowadzona w 2020 roku, było zachęcenie kierowców do korzystania z płatności automatycznych, które pozwalają na skrócenie czasu przejazdu przez place poboru opłat. Pozytywne efekty wprowadzenia automatycznych metod płatności odczuwają zarówno ich użytkownicy, jak i osoby, które nadal korzystają z tradycyjnych metod płatności (gotówką lub kartą płatniczą) – wyjaśnia Rafał Czechowski, rzecznik SAM S.A.

– Obecnie płatności automatyczne stanowią od 40 do 50 proc., co powoduje, że preferencyjna stawka wprowadzona z myślą o niewielkiej początkowo grupie kierowców, przestała mieć uzasadnienie. Oczywiście nadal zależy nam, by możliwie najwięcej osób korzystało z płatności automatycznych, ponieważ znacząco skraca to czas obsługi płatności i upłynnia ruch – jednak w tej skali nie możemy dłużej podpierać tego argumentami ekonomicznymi – podkreśla.

Obsługa pojazdu, którego kierowca używa płatności automatycznych, jest średnio trzy razy krótsza. (Interesujesz się Śląskiem i Zagłębiem? Zapisz się i bądź na bieżąco - https://www.slazag.pl/newsletter).

Wymiana nawierzchni na całym odcinku A4

Kierowcy, którzy korzystają z autostrady A4, muszą liczyć się nie tylko z wyższymi cenami za przejazd, ale również z utrudnieniami. SAM S.A. planuje wymianę nawierzchni jezdni na całym płatnym odcinku A4 Katowice – Kraków do 2027 roku, kiedy kończy się jego koncesja, a autostradę przejmie państwo.

Przeprowadzone mają zostać także prace związane z remontem wszystkich przejazdów awaryjnych, trzech węzłów autostradowych, trzech wiaduktów w ciągu i nad autostradą, a także nawierzchni na placach poboru opłat. Przygotowane powinny zostać nowe miejsca obsługi podróżnych, a także zakończone powinny zostać prace nad nowym odwodnieniem całego odcinka.

Zkm zawiercie

Może Cię zainteresować:

W województwie śląskim przybywa gmin z bezpłatną komunikacją. Dołączyły do nich Zawiercie, Siewierz i Poręba

Autor: Michał Wroński

02/01/2024

Energetyk pixabay

Może Cię zainteresować:

Obowiązuje już zakaz sprzedaży osobom niepełnoletnim energetyków, czyli napojów z dodatkiem tauryny lub kofeiny

Autor: Katarzyna Pachelska

02/01/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon