Dwumilionowy silnik wyprodukowano w tyskim zakładzie koncernu Stellantis. Fabryka pracowała na to niemal pięć lat

Tyska fabryka Stellantis wyprodukowała dwumilionowy silnik. Trzycylindrowy, benzynowy z turbodoładowaniem. – Ta jednostka została opracowana specjalnie dla technologii hybrydowej Stellantis. W lipcu tego roku rozpoczęliśmy jej regularną produkcję – przypomina Janusz Puzoń, dyrektor fabryki jednostek napędowych Stellantis w Tychach.

Tyski zakład jest jedną z głównych europejskich fabryk koncernu produkujących wysokowydajne trzycylindrowe silniki benzynowe z turbodoładowaniem, zintegrowane z hybrydowym systemem Stellantis eDCT.

Nowa jednostka produkowana jest od lipca

Dwumilionowy silnik wyprodukowany w Tychach to 1,2-litrowa, trzycylindrowa, turbodoładowana jednostka o mocy 136 KM (100 kW) i momencie obrotowym 230 Nm. W silniku zastosowano turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Jak podkreślają w koncernie, dzięki pracy w cyklu Millera, jednostka wykazuje zoptymalizowaną wydajność cieplną, co z kolei oznacza niższą emisję CO2. Silnik nowej generacji zawiera 40 procent nowych komponentów. O optymalną wydajność paliwową dba technologia eDCT.

– Dwumilionowy silnik jest symbolem ostatnich pięciu lat działalności zakładu w Tychach, licząc od dnia jego ponownego uruchomienia w styczniu 2019 roku – mówi Janusz Puzoń, dyrektor fabryki jednostek napędowych Stellantis w Tychach. – Ta trzycylindrowa jednostka benzynowa nowej generacji z turbodoładowaniem została opracowana specjalnie dla technologii hybrydowej Stellantis. W lipcu tego roku rozpoczęliśmy jej regularną produkcję, co pozwoliło nam w pełni zaangażować się w realizację multienergetycznej strategii koncernu – w dodaje.

Dwa miliony silników w niemal pięć lat

Przypomnijmy, że tyski zakład w latach 2017-2019 przeszedł gruntowną modernizację zarówno infrastruktury produkcyjnej, jak i technologicznej. Kosztująca 250 milionów inwestycja dostosowała fabrykę do produkcji silników benzynowych. Proces produkcji obejmuje obróbkę komponentów silnika i montaż gotowych jednostek na wyposażonych w nowoczesne stacje zrobotyzowane liniach. W fabryce funkcjonuje ponadto rozbudowana linia testów funkcjonalnych i wytrzymałościowych.

Tyski zakład zatrudnia obecnie 650 osób i działa w systemie 18-zmianowym. Jednostki z polskiej fabryki trafiają do samochodów takich marek jak Alfa Romeo, Jeep, Citroën, DS, Fiat, Opel czy Peugeot. W 2023 roku w Tychach wyprodukowano ponad 430 tysięcy silników, a od początku produkcji – od stycznia 2019 roku do grudnia 2024 roku już ponad 2 miliony.

Jeep Avenger

Może Cię zainteresować:

Kolejny rekord tyskiej fabryki Stellantisa: 100 tysięcy Avengerów w niespełna półtora roku. „To powody do dumy, ale też wysoko postawiona poprzeczka”

Autor: Grzegorz Lisiecki

30/07/2024

Leonardo Di Caprio w reklamie Fiata 600e

Może Cię zainteresować:

Nielimitowane „La Dolce Vita” prosto z Tychów. I z Leonardo DiCaprio w roli głównej. Czyli jak przesiedzieć cały dzień w samochodzie

Autor: Grzegorz Lisiecki

27/07/2023

Rok 1991: Cinquecento w Tychach

Może Cię zainteresować:

Fabryka w Tychach produkuje samochody od 1975 roku. Pamiętacie modele, które zmotoryzowały pokolenia nie tylko Ślązaków?

Autor: Grzegorz Lisiecki

16/08/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon