Pierwszy lot all-cargo z pomocą humanitarną dla mieszkańców Ukrainy do Pyrzowic odbył się 12 marca. Airbus A340-300 z Port Sudan dostarczył wówczas kilkadziesiąt ton wysokoenergetycznej żywności. W sumie odbyło się już dwanaście takich rejsów – siedem z nich pod egidą ONZ. Dostarczono w ten sposób 600 ton ładunków z pomocą. Przede wszystkim jest to żywność, ale także łóżka polowe, koce czy materace. W Pyrzowicach przeładowuje się to na ciężarówki i dalej, już drogą lądową, transportuje do potrzebujących.
Airbus,
Antonow i... Douglas DC-8 z 1968 roku
Oprócz
lotów organizowanych przez ONZ do Pyrzowic trafia także pomoc
humanitarna organizowana przez inne organizacje czy państwa. Na
lotnisku lądowały samoloty między innymi z Uzbekistanu,
Kazachstanu czy Islandii. Warto też przypomnieć wizytę w Katowice
Airport Douglasa DC-8 należącego do amerykańskiej chrześcijańskiej
organizacji Samaritan's Purse. To niezwykle rzadki dziś samolot,
wyprodukowany w latach 60. minionego wieku. Na świecie lata zaledwie
sześć takich maszyn. Co więcej, DC-8, który przyleciał do
Pyrzowic to unikatowa wersja Combi. Samolot ma już ponad 53 lata, a
dla Samaritan's Purse lata od kwietnia 2016. Od tamtej pory na jego
pokładzie – w ponad 250 misjach – przewieziono ponad 2700 ton
pomocy humanitarnej.
Z
kolei pierwsze pięć rejsów na zlecenie Organizacji Narodów
Zjednoczonych obsługiwane było Airbusem A340-300 maltańskiej linii
lotniczej Airhub Aviation, natomiast dwa kolejne – Antonowem
An-124 Rusłan należącym do ukraińskiej linii lotniczej Antonov
Airlines.
Lotnisko
w Pyrzowicach wyborem ONZ
Przypomnijmy,
że przedstawiciele Organizacji Narodów Zjednoczonych wizytowali
trzy lotniska na południu Polski nim zdecydowali się na Pyrzowice.
Skąd ten wybór? Jak podkreślają w Katowice Airport, wśród trzynastu
regionalnych lotnisk w Polsce Pyrzowice od lat są liderem w
segmencie cargo. W zeszłym roku obsłużono tu 32 104
tony ładunków. To o 11 729 ton więcej (wzrost o 57,6 proc.) w
porównaniu z 2020 rokiem. Był to najlepszy wynik w historii
lotniska. Wzrost „wolumenu cargo” związany był także z liczbą
startów i lądowań frachtowców. W 2021 roku odnotowano w
Pyrzowicach 4 642 operacji wykonanych przez samoloty towarowe – o 1
515 więcej (wzrost o 48,5 proc.) niż w 2020 roku. To także
najlepszy wynik w historii Katowice Airport.
– Dysponujemy nowoczesną, oddaną do użytku w 2016 roku, strefą cargo. Składa się na nią terminal towarowy o powierzchni 12 tys. mkw. Mamy także odpowiednią liczbą stanowisk postojowych samolotów, także dla tych największych maszyn, co jest ważnym czynnikiem przy obsłudze naziemnej. Ponadto firmy odpowiadające w Katowice Airport za obsługę naziemną samolotów, takie jak LS Airport Services czy Welcome Airport Services, dysponują doświadczonymi kadrami, odpowiednią wiedzą, a także sprzętem do wyładunku każdego rodzaju frachtowców, także tych największych – wyjaśnia Piotr Adamczyk, rzecznik prasowy lotniska.
– Dodatkowym atutem jest to,
że ze względu na położenie, pyrzowickie lotnisko jest czynne 24
godziny na dobę 365 dni w roku bez żadnych ograniczeń. To
szczególnie istotne z perspektywy realizacji rejsów cargo, gdzie
rozkład lotów jest dynamiczny, często się zmienia. W przypadku
realizacji operacji z lub do Pyrzowic linia ma pewność, że
niezależnie od pory dnia lub nocy, jej samolot zawsze wyląduje lub
wystartuje – dodaje Piotr Adamczyk.